Wypełnienie elastomerem, uszczelniaczem a może pełna opona? Jakie rozwiązanie jest najlepsze dla Ciebie?

W tym artykule pokażemy jakie występują rozwiązania zabezpieczające naszą maszynę przed utratą mobilności po uszkodzeniu ogumienia. 

Niezależnie czy mamy do czynienia z maszyną pracującą w polu, tartaku, złomowcu, na składowisku odpadów czy głęboko pod ziemią – nie ma złotego środka tak samo nie ma jednej metody zabezpieczania opon przed uszkodzeniami. Każdy zakład wykorzystujący maszyny z oponami wielkogabarytowymi ma inną specyfikę pracy oraz inne warunki serwisowe. Zanim wybierzemy opony i ich ochronę warto odpowiedzieć sobie na 4 podstawowe pytania:

– gdzie najczęściej dochodzi do przebić koła – rozerwania bocznej część opony czy raczej przebicie w strefie bieżnika

– czy mamy własny serwis oraz zastępcze (zawsze gotowe) koła na wypadek awarii

– w jakim terenie pracuje maszyna i jakiego rodzaju prace wykonuje

– czy chcemy utrzymać gwarancję na koła i maszynę jeśli jest jeszcze w okresie gwarancji

Znając odpowiedzi na powyższe pytania najczęściej jesteśmy już w stanie określić jaki rodzaj ogumienia oraz jego zabezpieczenie firma powinna zastosować. Tutaj propozycje rynku są 4. No może 5 bo jeszcze można kupić gąsienice…

  • zapas dętek
  • elastomer
  • sznur, wkręt
  • uszczelniacz

Każdy z nich ma swoje ogromne zalety ale i wady o których najcześciej nie usłyszycie od sprzedawcy. 

DĘTKI – stara, stosunkowo tania metoda na kłopoty z ogumieniem. No ale po to została wymyślona opona bezdętkowa żeby taka była. Dętki mają bardzo słabą wytrzymałość i często narażone są na „przyszczypywanie”. Każde kolejne przebicie nawet cienkim gwoździem znów dyskwalifikuje naszą maszynę do dalszej pracy. Tam gdzie nie dochodzi do częstych przebić, a opony nie warto reanimować to rozwiązanie może zdawać egzamin – znamy takie przypadki.

ELASTOMER – To polimerowe tworzywa sztuczne w formie dwuskładnikowej piany, która po wtłoczeniu do opony zastyga zmieniając się w twardą masę. Zabezpiecza to nie tylko przed przebiciami ale i rozcięciami opony. Rozwiazanie wydaje się bardzo ciekawe – po co nam powietrze w oponie? –  ktoś by spytał. No własnie! Czy to jest najlepszy sposób na „kapcia” . Niestety nie. Do tego stopnia, że stosowanie tego typu rozwiązania pozbawia nas gwarancji. Każda maszyna (wg instrukcji producenta) pracować powinna na dedykowanym rozmiarze OPONY PNEUMATYCZNEJ, czyli takie w której jest odpowiednie ciśnienie. Tylko ono gwarantuje nam sprężystość, elastyczność w przegubach i układzie kierowniczym, napędowym, mniejsze tarcia, oraz masę przewidzianą masę określoną jako w całkowita masa pojazdu. Jeśli mówimy o małym kole wypełnionym elastomerem nieznacznie zmieni masę całej maszyny, ale przy wielkogabarytach to już inna bajka. Dodatkowe 250-300kg w jednym kole obniża jej ładowność o ponad tonę. Brak pneumatyki/amortyzacji skutkuje uszkodzeniem elementów łącznych maszyny, oraz wpływa negatywnie na warunki pracy operatora. 

SZNUR lub WKRĘT – to dosyć popularna forma doraźnej naprawy w terenie. Pozwala na dokonczenie pracy jeśli przebiliśmy oponę cienkim gwoździem lub śrubką. Warunkiem jest że zlokalizujemy na miejscu to uszkodzenie i mamy do niego dostęp. Kolejnym warunkiem jest posiadanie na miejscu kompresora. Naprawa jest stosunkowo prosta: po wyczyszczeniu otworu nalezy wcisnąć (lub wkręcić) zestaw naprawczy który zadziała jak korek. Nigdy nie zastąpi to tradycyjnej naprawy ale jak to w życiu.. często prowizorki są bardzo trwałe. 

USZCZELNIACZ OKO – Fluid na bazie płynnego glikolu zawierający wiskozę, gumę oraz inhibitory. Nie wchodzi w reakcję z powłoką butylową opony dzięki czemu nie pozbawia gwarancji producenta. W zależności od zastosowania, rozróżnia się różne rodzaje produktów. Inny zastosujemy w rolnictwie a inny w pojazdach ciężarowych szosowych. Decydują o tym prędkości poruszających się pojazdów oraz ciśnienie nominalne opony. Uszczelniacze OKO działają prewencyjnie tzn. na wypadek przebicia opony nowej jak i używanej. Gwarantuje jej stałe ciśnienie wilgotność oraz temperaturę. Wielkość uszczelnień uzależniona jest od rodzaju opony oraz zastosowanego produktu. (przykład: opona rolnicza 14.9 R28, OKO Offroad – uszczelnienie do 15mm.) Uszczelnia wszelkie mikropęknięcia, rozwastwienia w starych oponach dając jej „drugie życie”. W odróżnieniu od dętki, nawet po wielokrotnym przebiciu opony pozwala na kontynuację pracy. Z kolei w porównaniu z elastomerem – nie poradzi sobie przy bocznym rozcięciu opony. Istnieje możliwosć uszczelnienia opony przy rancie felgi. W tym celu musimy zdjąć koło wypełnione koło uszczelniaczem i spowodować aby jego niewielka ilość spłynęła w miejsce skąd ulatuje powietrze. Jest idealnym uzupełnieniem naprawy opony i pełni niejako funkcję „zabezpieczenie” przed kolejnym zdarzeniem. 

„Przebijam kilka razy dziennie”.

Często słyszymy podczas rozmów handlowych. Skoro to czytasz, możemy założyć, że też należysz to tego zacnego grona:)

Statystyk nie robimy w jakich pracach jest ich najwięcej (swoją drogą to byłoby bardzo ciekawe badanie:) Nie zawsze też wiemy, kto jest odbiorcą ostatecznym ponieważ ok. połowa dostaw realizowana jest do serwisów opon. Wiemy natomiast kto się z nami najczęściej kontaktuje i tak: Rolnictwo/sadownictwo,

składowiska odpadów/sortownie,

transport specjalistyczny oraz

budowlanka.

Dlaczego? Ponieważ każdorazowy przestój maszyny czy pojazdu generuje naprawdę olbrzymie straty. Dajmy na to w kołach ładowarki na składowisku można znaleźć nie tylko gwoździe i śruby ale kije od szczotek, pręty, oraz fragmenty mebli czy nogi od stołów. W sadach kłopotem są gałęzie, ostre ciernie oraz igły. Samochód ciężarowy daleko od bazy bez koła zapasowego to duże ryzyko dla wykonania usługi transportu na czas. To co wyróżnia OKO Truck & Bus od pozostałych dostępnych produktów jest funkcja chłodzenia opony wydłużająca żywotność opony oraz zwiększenie bezpieczeństwa na wypadek wystrzału opony.

Z pozoru nie groźnie wyglądające przebicie często unieruchamia maszynę na 2 dni i generuje spore straty. Pół biedy jeśli mamy zaprzyjaźnioną wulkanizację mobilną (chociaż tutaj trzeba się liczyć z wyższymi kosztami takiej naprawy). Tak czy siak – w 5 minut tego nie ogarniemy.

Posiadając uszczelniacz do opon zabezpieczamy się przed takimi sytuacjami umożliwiając zakończenie pracy, i bezpieczny powrót na bazę. Dalej to już od właściciela zależy czy naprawiamy koło tradycyjną metodą czy kontrolujemy tylko ciśnienie i dalej maszynę kierujemy do pracy. Uszczelniacz OKO gwarantuje nam uszczelnienie nawet po wielokrotnych przebiciach przez wiele miesięcy bez utraty gwarancji na oponę. W obu przypadkach mamy wystarczający czas żeby przygotować się do naprawy i zrobić to w odpowiednim momencie bez strat oraz niepotrzebnych nerwów.

Wielokrotność przebić koła

KTO KUPUJE USZCZELNIACZE DO OPON?

A set of Michelin XDN2 Grip drive-axle tyres have clocked up an impressive 371,000 km on a 44 tonne MAN TGA 480 XXL tractor unit for Baker Transport.

Poniżej artykuł który ukazał się w magazynie ŚWIAT OPON . Opisuje kto i kiedy decyduje się na zakup uszczelniaczy do opon.

Okiem praktyka.

Tradycyjna wulkanizacja jest nadal skuteczną i stosunkowo tanią metodą naprawy przebitej opony. Dlaczego więc, są firmy, które nie wyobrażają sobie nie posiadać opon wypełnionych uszczelniaczem? Co powoduje coraz większą popularność tego produktu wśród zakładów przemysłowych i serwisów opon?

Rozmawiamy z Adamem
Bartoszewiczem – reprezentantem OKO GROUP.
Po niechlubnej opinii wszelkich pianek i sprayi ciężko było zdobyć zaufanie klienta. Sprzedaż odbywała się głównie po opinii i rekomendacji kogoś zaprzyjaźnionego z branży. Dzisiaj nasi dystrybutorzy posiadają
już grupę stałych odbiorców, którzy przekonali się o zaletach stosowania produktu. To na co warto zwrócić uwagę jest możliwość pracy nawet po wielokrotnym przebiciu opony bez ryzyka uszkodzenia warstwy butylowej.

Jednym z dystrybutorów jest Firma Torus z Krakowa posiadający 3 oddziały w Polsce.

„Pracujemy z oponami przemysłowymi od 23 lat i w ramach świadczonych usług wypełniamy opony płynem balastującym, elastomerem oraz płynem uszczelniającym OKO. Zauważyliśmy, że w ostatnich latach coraz więcej klientów wybiera właśnie uszczelniacz, którego wersja przemysłowa zabezpiecza przed przebiciami o średnicy do 20 mm. Opony z preparatem OKO, pracują jak zwykłe pneumatyczne, zachowany zostaje też komfort jazdy, a wzrost wagi koła jest niezauważalny. Ze zużytej, bądź uszkodzonej opony łatwo jest wypłukać płyn i nie wymagane jest do tego żadne specjalistyczne urządzenie czy związki chemiczne. Jest to idealne rozwiązanie do maszyn przemysłowych pracujących w trudnych warunkach terenowych, zwłaszcza przy rozbiórkach i sortowaniu odpadów komunalnych, ale dobrze sprawdza się też w pracach leśnych oraz wszelkich innych działaniach, w których zdarzają się przebicia ogumienia. Często doradzamy użycie uszczelniacza w przypadku, gdy opona ma być zamontowana na starej, skorodowanej obręczy, co zapobiega utracie szczelności. Płyn eliminuje przestoje spowodowane defektem ogumienia a to przekłada się na realne oszczędności” – mówi Piotr Jeleń, dyrektor handlowy Torus sp. j.

Czas – najdroższą z walut

To prawda – dzisiaj najdroższą z walut jest czas. Przestuj maszyny obsługującej cały węzeł produkcyjny z powodu przebitej opony potrafi narobić bardzo poważnych strat. Zadaniem dobrego serwisu nie sprowadza się jedynie do naprawy na miejscu przebitej opony lecz zapewnienie mobilności 24h/dobę. Tego oczekuje siędzisiaj od partnerów w tym biznesie. Uszczelniacz do opon nie jest jednak lekiem na całe zło i nie stosujemy go w każdym przypadku. Aby być pewnym, że produkt możemy zaoferować Klientowi musimy poznać jego specyfikę pracy oraz opony na jakich pracuje maszyna. Najlepsze rozeznanie ma lokalny serwis, który oprócz znajomości parku maszynowego ma wypracowane relacje.

Gwarancja uszczelnienia po przebiciu jest niemal 100% – owa w przypadku opon bezdętkowych.

Uszczelniacz do opon znajduje idealne zastosowanie w zakładach zajmujących się sortowaniem odpadów, na złomowcach czy w tartakach. Wszelkiego typu prace rozbiórkowe, wydobywnicze czy w rolnictwie.
Bardzo duży nacisk stawiamy na współpracę z serwisami opon wielkogabarytowych. Zanim sprzedamy produkt do ostatecznego odbiorcy staramy się skierować Klienta do jednego z naszych dystrybutorów. Nie zawsze jest to możliwe ze względu na brak pełnego pokrycia mapy Polski punktami dystrybucji. Już dzisiaj pracujemy z zachowaniem rejonizacji.

Folder OKO

Bezkompromisowa odporność na przebicia

Uszczelniacze do opon na AGROSHOW 2017

Największe targi rolnicze w Polsce, znakomite firmy, imponujące maszyny oraz niesamowici ludzie.
Setki tysięcy zwiedzających z całej Polski oraz zza granicy.
Swój wkład w targi mieliśmy również my.
Nasze stoisko odwiedziło setki nowych firm zainteresowanych zabezpieczeniem opon przed przebiciami.
Spore zainteresowanie było wśród Firm zajmującymi się sprzedażą oraz serwisem opon – świadczy to o tym, że nasz produkt jest w 100% bezpieczny dla opon oraz stanowi idealne uzupełnienie oferty serwisów.

Nasze stoisko odwiedziło kilku największych odbiorców z branży rolniczej ale i nie tylko.
Było nam bardzo miło się spotkać – pomimo, że na drugi dzień trochę bolała głowa 😉

Pomimo naszej obecności w prasie branżowej, w potralach internetowych targi są drugim największym źródłem informacji.
Dziękujemy Wam drodzy Klienci za polecanie naszych usług innym firmom z branży.

Świadczą o tym nowe zamówienia oraz kolejni zadowoleni Klienci.

Dziękujemy za zaufanie – nie zawiedziemy!

POWER BY OKO GROUP

DYSTRYBUTORZY OKO W POLSCE

otr

Od 2016 roku Firma OKO GROUP POLSKA odnotowuje coraz większe zainteresowanie wśród zakładów wulkanizacyjnych swoimi produktami. W samych 2016 roku Firma odnotowała sprzedaż ponad 6000 litrów produktów serii OFFROAD do serwisów opon. Coraz więcej właścicieli Firm przekonuje się, że warto wprowadzić do oferty uszczelniacz OKO jako alternatywę na bardzo częste i uporczywe przebicia u Klientów przemysłowych. Prawdą jest, że uszczelniacze nie są „lekiem na całe zło” i standardowa naprawa nadal jest najczęściej wybieraną formą odzyskania mobilności ale jak przyznaje część naszych dystrybutorów – „Dzisiaj sama usługa naprawy nie wystarcza. Trzeba oferować inne rozwiązania, nowości, akcesoria – na tym można uzyskać naprawdę interesujące wyniki sprzedażowe”.

Nie jest tajemnicą, że największe zyski serwisy generują na sprzedaży akcesoriów – wprowadzenie do oferty uszczelniaczy OKO pozwala wyprzedzić konkurencję oraz osiągnąć wyższy wskaźnik rentowności.

http://www.forum-budowlane.pl/technologie/uszczelniacze-w-praktyce/

BLOKADA ALKOHOLOWA W POLSCE – ALKOLOCK

BEZPIECZNIE NA DROGACH – nie ma tygodnia, w którym media nie informują o wypadku spowodowanym przez nietrzeźwego kierowcę. Pomysł rządu o wprowadzeniu blokad alkoholowych „alkolock-ów” jako zabezpieczenie przed takimi zdarzeniami wydaje się być słuszny. Oczywiście sam pomysł to nie wynik burzliwej pracy naszego rządu ponieważ system ten działa z powodzeniem w krajach skandynawskich. Jak mówi Ilona Buttler z Instytuty Transportu Samochodowego w Polsce recydywistów którzy zostali złapani na jeździe po pijaku (powyżej 0,5 promila) to ponad 74 tysiące osób!

pijani kierowcy

Warto wspomnieć o planach rządu wprowadzenia blokad alkoholowych w pojazdach użyteczności publicznej oraz pojazdach przewożących materiały niebezpieczne.